АЛБЕР МАРКЕ (1875 – 1947)
Пристанището на Алжир

Маслени бои, платно; 60 x 81 см
Зала 7

Албер Марке е роден в Бордо. На 15-годишна възраст постъпва в Училището за декоративни изкуства в Париж. По-късно се записва в Училището за изящни изкуства, в ателието на известния художник символист Густав Моро, последовател на романтичната традиция на Йожен Делакроа. Там по същото време учи и Анри Матис, с когото стават близки приятели. През 1901-1902 излага в Салона на независимите.

Ранните му композиции сa експресивни и ярки, подобно на творбите на неговите съвременници Анри Матис, Морис дьо Вламенк, Андре Дерен, Раул Дюфи и др. Тяхното участие в Есенния салон през 1905 става повод критиката да ги определи като фовисти заради интензивната цветност на показаните картини. Художникът рисува в този стил в продължение на години, но в сравнение с останалите живописци палитрата му е по-умерена. Създава чудесни портрети, както и поредица голи женски тела (1910-1914), но е преди всичко пейзажист. Любимите му теми са пристанища, мостове и кейове, които изобразява с близост до натурата и изключителна чувствителност към тона.

Художникът редува работата в ателието си в Париж с пътувания по европейското и северно-африканското крайбрежие. Покорен от чара на Ориента, от арабско-мавърската архитектура и средиземноморската растителност във френските колонии, Марке прекарва в Алжир значително време между 1923 и 1945. Централните теми в творчеството му от този период са градът Алжир, гледан от високо и неговото пристанище.

Марке умира на 14 юни 1947. Погребан е в Ла Фрет-сюр-Сен близо до Париж. Негови творби са представени в Музея за изящни изкуства в Бордо, в Института по изкуства в Чикаго, Ермитажа в Санкт Петербург, Музея за модерно изкуство в Ню Йорк и др. Музеят за модерно изкуство в Париж представя голяма ретроспекция на художника от 25 март до 21 август 2016.
Националната Галерия притежава четири живописни творби на Марке: Пейзаж, Пристанището на Алжир, Червените скали и Алжир – пристанището. Те са включени в представителната експозиция в Квадрат 500.

Пристанището на Алжир впечатлява с изобилната зеленина на екзотичната средиземноморска растителност на преден план. Сред този пейзаж се откроява френското знаме, което напомня за тогавашния статут на Алжир като френска колония. Окъпаният в светлина град с белите си къщи, заобиколен от акостиралите на кея морски съдове, е представен в средния план. Марке умело пресъздава контраста между спокойните води на пристанището и бялата пелена на Средиземно море. Леката мараня над морето излъчва известна загадъчност в иначе ясния слънчев ден. Сполучливото съчетание между пищната растителност, загатнатия хълмист градски пейзаж и изобразената с невероятна лекота и мистериозност водната шир придават панорамност на композицията. Очарователната природа в картината ни пренася в един ведър ден край морето, но и отвъд пристанището на Алжир.

Елица Божкова