Фигура “Акуа Ба”
Края на ХІХ – началото на ХХ век

Хората от племето Ашанти (1,5 милиона) принадлежат към Акан – говорящите народи и населяват южната част от Гана. В началото на ХVІІ век успяват да създадат голямо и мощно царство, благодарение на успешна търговска дейност със злато, роби и оръжие. В продължение на следващите 200 години се утвърждават като доминираща политическа сила в региона.

Фигурите akуa бa са едни от най-популярните и знакови изображения в африканското изкуство. Използват се в различни контексти, като ритуалният процес е много по-комплексен, отколкото изработването на самите фигури. Преди всичко те са специално осветени от жреците на племето скулптури, носени от жени, които се надяват да заченат дете. Плоският им профил отговаря на практическата цел – жените ги носят на гърба си, увити в полите им, сякаш са реални, живи същества.

Дискообразната форма на главата и високото овално чело на изложената фигура въплъщават класическия идеал за физическа красота на Акан културата. Очите са подчертани от деликатно изваяните аркообразни вежди, плавно преливащи в линията на носа. Кръглите пръстени около издължения врат на фигурата са стандартна практика за обозначаване на тлъстини, считани като признак за здраве и благоденствие. Деликатно моделираните устни са малки и ниско разположени на лицето.

Повечето аkуa ба се характеризират с абстрактно изведени, хоризонтално разположени къси конусовидни ръце и цилиндричен торс с едва загатнати гърди и пъп. Тялото завършва под формата на малък кръгъл постамент. По този начин се акцентира Т-образната форма на цялостния силует на изображението, така присъщо на скулптурите на Ашанти.

Името аkуa ба идва от древна легенда за жена на име Akуa (в превод “ родена в сряда”), която била безплодна, но като всички останали силно желаела да роди дете. Тя посетила местния жрец, който я посъветвал да си поръча изработката на малка дървена детска фигура, която постоянно да носи със себе си и да се грижи за нея, сякаш е истинско бебе. Жената стриктно изпълнила съветите, въпреки че станала обект на присмех от страна на своите съселяни, които започнали да я наричат Акуа ба (“ба” означава дете). В крайна сметка тя успяла да зачене и след време да роди красиво момиченце. Така започва адаптирането на тази ритуална практика с цел преодоляване на безплодието. И до днес легенда и традиция са все още живи.

Всички оригинални скулптури са женски образи, не само защото първото дете на Akуa е момиче, но и понеже по своята същност социалната структура на обществото при Ашанти е матриархална. Хората от племето вярват, че децата наследяват душата от бащите си, а принадлежността към даден клан – от майките си. Момичетата са предпочитани поради факта, че ще продължат родовата линия, че ще помагат във всякакви домакински задължения, включително и за грижите около по-малките деца в семейството.

След успешно раждане, фигурите Akуa ба често се връщат в главното светилище като дар към духовете на праотците, които са откликнали на молитвите за сдобиване с рожба. Понякога семействата също запазват скулптурите в памет на щастливото събитие по повод раждането на дете. Фигурите се превръщат в семейни реликви и се ценят не само заради свързаните с тях духовни практики, но и заради това, че са изключително красиви изображения.

Бистра Траянова