Гравюра върху дърво
Сцена от пиесата „Осемте герои кучета“, театър Кабуки
Битка на покрива – триптих, 1848

СЦЕНА ОТ ПИЕСАТА „ОСЕМТЕ ГЕРОИ КУЧЕТА“, ТЕАТЪР КАБУКИ
Гравюра върху дърво
Зала 21

Утагава Кунисада II (Тойокуни III) е един от популярните майстори на гравюри върху дърво Укийо-е. Над 20 000 гравюри от различни жанрове носят неговия подпис. Стилът му е разпознаваем в театралния плакат, портретите на красиви жени и на сумо борци. Той е най-търсения и високо платен художник за времето си, което му дава възможност да основе своя художествена школа, в която се обучават талантливи художници като Тойохара Куничика и Утагава Сагахиде.

Между най-интересните творби от представената в Квадрат 500 колекция гравюри върху дърво е триптихът „Битка на покрива“, отпечатан в Едо (днeс Токио) през 1848 г. от издателя Цутая Кичизо. Стиловото направление в японското изкуство Укийо-е се появява през ХVII век. Като отразява потребностите, вкусовете и интересите на увеличаващото се градско население, то поставя основите на жанрове като театрален плакат, реалистичен пейзаж, портрети с красиви жени, еротични композиции „шунга“ и илюстрации по поетични творби „суримоно“.

Битка на покрива“ е част от серия театрални плакати за пиесата “Осемте герои кучета“ на театър Кабуки. Постановката е адаптация по едноименния роман на Такизава Бакин (1767-1849). Приема се, че той поставя началото на съвременната японска епична литература. В пиесата се разказва за войната между владетеля Сатоми и враговете му, за брака на дъщеря му принцеса Фусе с митологично същество с образ на куче, за самоубийството на бременната Фусе, която не може да понесе позора от брака си. Умирайки, от тялото й към небето се издигат осем кристални сфери, върху които са изписани символи на конфуциански добродетели. Осем бездетни семейства получават тези сфери и от тях се раждат децата на Фусе – седем момчета и едно момиче. Те растат, без да се познават, стават прочути самураи и се срещат в живота като врагове и съперници. Участието на братята в различни приключения са в основата на дълга, фантастична и изпълнена с подвизи история.
Триптихът „Битка на покрива“ пресъздава един от най-вълнуващите епизоди от пиесата – сблъсъка между двама от братята Инука Генпачи и Инузука Шино. Предстои развръзка, в която третата фигура в композицията – Дайсуке, пазител на тайната за произхода им, ще се намеси и те ще научат, че не са смъртни врагове, а част от едно семейство. Тази сцена от пиесата е сред любимите на художниците на Укийо-е, интерпретирана и от други изявени майстори. Сюжетът дава възможност за търсене на динамика в изображението, интересни физиономични характеристики и пози на персонажите. Наситената с драматизъм композицията носи елементи на театралност, а детайлите, аксесоарите и пейзажът пресъздават романтичния характер на сюжета. За ценителите на Укийо-е гравюрата има висока историческа стойност не само заради утвърденото име на художника, а и за това, че документира изпълнението на известните актьори от театър Кабуки Секи Санджуро III и Бандо Шука I в ролите на двамата братя.

Искра Захариева